Dlaczego warto

 Dlaczego warto?

Wady postawy dzieci to bardzo duży problem XXI w. Osoby dorosłe doświadczające dolegliwości związanych z układem ruchu np. bólów kręgosłupa doskonale zdają sobie z tego sprawę. Roczniki urodzone w latach 90-ych (do których się zaliczam) miały dużo aktywności ruchowej zarówno w szkole (także na gimnastyce korekcyjnej) jak i po lekcjach (chyba każdy z nas był zaganiany do domu z podwórka).

 

 

Te czasy minęły…

… i niestety dzisiaj dzieci aktywności ruchowej mają bardzo mało. Do szkoły jadą autobusem albo są odwożone samochodem przez rodziców, w domu dużo czasu spędzają przed ekranem i w pozycji siedzącej. Kilka godzin szkolnych zajęć ruchowych w tygodniu to zdecydowanie za mało. To pierwsze takie pokolenie, więc skutki takiego trybu życia poznamy za jakiś czas, gdy będą dorośli. Nawet osoby dorosłe, które miały dużo aktywności ruchowej za młodu, często zmagają  się z problemami.

 

To nie wróży nic dobrego. Prawdopodobnie dzisiejsza młodzież w przyszłości będzie miała dużo większe problemy z układem ruchu niż my, ponieważ większość funkcji i zdolności motorycznych, czego dowodzą badania, formuje się i umacnia w fazie dorastania, tj. do 20 roku życia.

 

Aż strach pomyśleć…

że w moim gabinecie średnia wieku to 30-40 lat (tę statystykę zaniżają wizyty rodziców z dziećmi). Rehabilitowałem wiele – dziś już dorosłych – dzieci z Kiełczowa i okolic. Stosowana przeze mnie terapia manualna dotyczyła najczęściej dolegliwości bólowych barków, kolan, kręgosłupa. Ważne jest przy tym połączenie działań w gabinecie z zestawami ćwiczeń w domu. Efekty osiągnąć można wyłącznie systematycznością, niestety – czy to z powodu braku czasu czy innych powodów – rezultaty ćwiczeń często nie są zadowalające.

 

Sięgając pamięcią wstecz,

nie przypominam sobie i moi pacjenci podczas rozmów żeby kogoś w dzieciństwie bolał kręgosłup! No chyba, że urodził się z jakąś poważną wadą lub doszło do jakiegoś pożądnego urazu mechanicznego typu – spadł z drzewa podczas wspinaczki. Problem sięga dużo głębiej, ponieważ wiele dzieci, uczęszcza na dodatkowe zajęcia ruchowe jak piłka nożna, akrobatyka, koszykówka, tenis ale przez to, że tego ruchu jest mało i jest mało róznorodny problemy się nawarstwiają. Przykładowo dzieci trenujące piłke nożną kilka razy w tygodniu były moimi pacjentami z dolegliwościami bólowymi ze względu na to, że była to ich jedyna forma ruchu przeciwnie do dzieci które trenowały kilka godzin dziennie różne dyscypliny. Dzieję sie tak ponieważ organizm potrzebuje różnorodności w ćwiczeniach, a naszym zadaniem jest tak je dobrać aby każde dziecko rozwijało się prawidłowo.

 

Problem jest poważny, a zdrowie i przyszłość Państwa dzieci jest w Waszych rękach . Pozwolę sobie zacytować jeden z setek artykułów dotyczących tego tematu:

 

Cytat:

 

„Aktywność fizyczna dzieci młodszych, w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, powinna być oparta na grach i zabawach ruchowych. Należy podkreślić, że zajęcia w przedszkolu i szkole powinny być ukierunkowane nie tylko na rozwój sprawności fizycznej, lecz także na kształtowanie prawidłowej postawy ciała. Lekarze obserwują bowiem u co drugiego dziecka błędy w postawie, a utrwalone wady dotyczą 30–40% dzieci i młodzieży.

 

(…)

 

Aktywność fizyczna zapewnia prawidłowy rozwój układu mięśniowo-szkieletowego (kości, mięśnie i stawy), stymuluje rozwój układu krążenia oraz oddechowego (serce i płuca), pobudza rozwój układu nerwowego (koordynacja i balans ciała, kontrola ruchów). Warunkuje również utrzymanie prawidłowej masy ciała. Ruch jest czynnikiem hartującym dziecko, a więc zapobiegającym występowaniu różnych chorób wieku dziecięcego.

 

Istnieją naukowe dowody, że aktywność fizyczna, zarówno spontaniczna, jak i zorganizowana poprawia kondycję psychiczną młodego człowieka. Ruch i ćwiczenia fizyczne wpływają korzystnie na samopoczucie, ułatwiają radzenie sobie ze stresem, a także wspomagają leczenie oznak depresji, jeśli takie się pojawiają. Aktywność fizyczna przyczynia się również do poprawy takich sprawności umysłowych, jak szybkość podejmowania decyzji, planowanie i pamięć krótko- i długotrwała, skupienie i podzielność uwagi.

 

Ruch zmniejsza poczucie niepokoju i poprawia jakość snu, rozwija odpowiedzialność, pewność siebie i poczucie własnej wartości, pobudza empatię, kreatywność i zdolności społeczne. Sprawia, że u dziecka wzrasta poczucie własnej wartości. Tak więc z punktu widzenia rozwoju psychoruchowego dziecka aktywność fizyczna to konieczność.”

 

Źródło Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej https://ncez.pzh.gov.pl/

  

 Pierwszym etapem pracy z dzieckiem jest diagnoza wad postawy każdego uczestnika zajęć, kolejnym przygotowanie indywidualnego programu ćwiczeń, które realizujemy w małych grupach. Dzięki temu na zajęciach spotykają się dzieci, których problemy są zbliżone, a wtedy efekty ćwiczeń są najszybsze i trwałe. Grupy dobieramy także wiekowo, tak aby stworzyć odpowiednie warunki dopasowane do aktualnego poziomu rozwoju młodych uczestników REHAKIDS. To ważne ponieważ w zależności od wieku dzieci mają różne potrzeby motoryczne: w wieku 10-16 lat istotna jest potrzeba rywalizacji, podczas gdy w wieku 6-10 lat stawiamy na trening przypominający zabawę.

 

Grupy liczą od 4-8 osób, a dopasowane wiekowo oraz programowo zajęcia pozwolą na pełny wgląd i kontrolę prawidłowego wykonywania ćwiczeń.

 

 

 

 

Na zajęciach realizowane będą ćwiczenia poprawiające ogólną sprawność, motorykę oraz eliminujące wady postawy, czyli potocznie mówiąc gimnastyka korekcyjna. Jeżeli Twoje dziecko ma odstające łopatki, koślawe kolana, płaskostopie,  odstający brzuch/miednicę lub skoliozę – nasz program ćwiczeń jest właśnie dla niego.

 

Pierwszym etapem pracy z dzieckiem jest diagnoza wad postawy każdego uczestnika zajęć, kolejnym przygotowanie indywidualnego programu ćwiczeń, które realizujemy w małych grupach. Dzięki temu na zajęciach spotykają się dzieci, których problemy są zbliżone, a wtedy efekty ćwiczeń są najszybsze i trwałe. Grupy dobieramy także wiekowo, tak aby stworzyć odpowiednie warunki dopasowane do aktualnego poziomu rozwoju młodych uczestników REHAKIDS.